Druk, druk, druk? Chaos in je hoofd? Loop je vast? Ontbreekt het je aan overzicht en structuur? Is je focus ver te zoeken? Moe, onrustig en onzeker? Twijfel je hoe je verder moet? Wees gerust: dat kan anders. En zelfs op een heel eenvoudige manier…

Schuif je computer aan de kant, zet je telefoon uit en pak pen en papier. Dat is alles wat je nodig hebt om jou te redden uit deze vervelende situatie! Door ALLES (!) op te schrijven wat er in jou leeft krijg je inzicht. En tegelijk weet je ook zeker dat je op die manier niks vergeet. Zo simpel is dat.

Door het schrijven geef je aandacht aan dingen die in je hoofd harder schreeuwen en tetteren dan je lief is. ‘Spookjes in je hoofd’ die gehoord willen worden. Vaak is het zo, dat als je aandacht geeft aan wat zich in jou afspeelt, dat je op datzelfde moment al rust ervaart. En dat is zó fijn! Alsof die ‘spookjes’ je zeggen:

Dankjewel dat je even aandacht voor mij hebt
Nu mag je weer verder

Een Braindump doen en Morning Pages schrijven – het verschil

Voor mij zijn er twee manieren om op een vrij snelle manier inzicht te krijgen én rust te ervaren. Beide manieren werken door middel van schrijven, hoewel ze wel wat van elkaar verschillen:

  • Het schrijven van Morning Pages gaat over wat zich in jouw hoofd afspeelt. Het gaat over gevoelens en emoties.
  • Bij een Braindump schrijf je op wat je nog moet of wil doen. Het gaat over handelen, een actie ondernemen. Dit is praktisch en concreet.

Schrijf Morning Pages*

Zorg dat je iedere dag inzicht krijgt in wat jou werkelijk bezighoudt. De meest eenvoudige en beste manier om dat te doen is door het schrijven van ‘Morning Pages’. Oftewel: opschrijven wat er in jou leeft. Je hoofd he-le-maal leeg schrijven. Ongecensureerd.

 Resultaat: je krijg inzicht, overzicht, focus en het zorg voor rust in je hoofd. En hoe vaker je dit doet, des te meer momenten van synchroniciteit zul je ervaren. En dat is zó gaaf…!

Morning Pages schrijven – zó doe je dat

  • Gun jezelf ze om iedere dag 3 pagina’s te schrijven, niet minder. Het werkt het best als daar ’s morgens je dag mee begint, gelijk na het opstaan. Kom er desnoods iets eerder voor uit bed. Op dat moment van de dag ben je nog ‘fris’, des te fijner om daarna je dag met een opgeruimd hoofd te beginnen.
  • Bij het schrijven van de Morning Pages kom je ongetwijfeld je in- en externe criticus, tegen. Laat je er niet door verleiden, maar bedenk dat de negatieve meningen van je censor niet de waarheid zijn!
  • Het resultaat is dat je je hoofd leeg schrijft. Het hoeft dus nergens over te gaan en het mag dus onzin zijn of gemopper. Schrijf op wat er in je opkomt. Alles mag. Schrijven over huishoudelijke klussen, een boodschappenlijstje maken. Mopperen over tegenvallende omzet, gedoe met je klanten, je kinderen of je relatie: alles is ‘goed’.

*In mijn blog ‘10 redenen om te starten met het schrijven van Morning Pages‘ schreef ik er al eerder over.

Doe een Braindump

Een ‘Braindump’, ook wel breindump genoemd, geeft inzicht in wat zich in jouw hoofd afspeelt. Door een Braindump te doen kan je de schijnbare controle die je in je hoofd dacht te hebben, loslaten. Daarna kan je de juiste keuzes maken: bepalen wat je op dat moment wel en vooral ook niet doet. Wil niet alles onthouden in je hoofd, maar schrijf ALLES op. Dus alles wat je nu of later moet of wil doen. Het hoeft niet netjes in een rijtje onder elkaar. Misschien vind je het fijn om er een mindmap van te maken, kleurtjes te gebruiken of er een tekeningetje bij te maken. Ontdek wat voor jou de fijnste manier is.

Zo werkt een Braindump

  • Pak een paar vellen papier en een pen.
  • Zet de timer van je mobiel of een wekker op 10 minuten.
  • Schrijf ALLES op wat er in je hoofd zit, zowel zakelijk als privé. Het hoeft niet netjes. Het mag er op papier net zo chaotisch uitzien als in je hoofd. Grote beslissingen, kleine boodschappen, geweldige ideeën, onmogelijke plannen: het maakt niet uit.

Wat je zoal opschrijft

  • Acties – nieuwsbrief maken, filmpje opnemen, knoop aannaaien, een brief sturen, afspraak maken met de tandarts, BTW-aangifte doen.
  • Boodschappen – Boter, kaas, eieren, postzegels, papier.
  • Dromen – Wereldreis maken, vakantie plannen, een eigen bedrijf beginnen, parachutespringen.

Waarschijnlijk heb je niet genoeg aan 10 minuten. Dat is niet zo gek, want sommige dingen zitten al tientallen jaren heel diep weg gestopt… Als dat zo is, neem dan even een korte pauze. Doe even iets anders en herhaal deze opdracht. Desnoods morgen en verderop in we week ook nog een paar keer. En blijf dit lijstje de komende tijd aanvullen.

Herhaal dit, net zolang totdat je het gevoel van ‘stress-om-alles-te- moeten-onthouden’ kwijt bent. Het beste doe je dat ‘s morgens zo vroeg mogelijk. Daardoor heb je de rest van de dag minder afleidende gedachten. Gebruik steeds nieuw papier, zonder te kijken wat je eerder opschreef.