3 Basistips waardoor jouw bedrijf groeit en jij een betere ondernemer bent

Doe je de hele dag door krampachtig je best om al je afspraken te onthouden? Zit je hoofd vol met alles wat je vandaag en de rest van de week nog moet doen? Heb je een berg nieuwe ideeën, maar ben je bang dat je iets vergeet en gun je jezelf te weinig tijd om te ontspannen? Dan is het de hoogste tijd voor een grote schoonmaak, voordat al die dingen je leven gaan beheersen en je het overzicht volledig kwijtraakt.

Wanneer je nog tientallen ongelezen mails in je mailbox hebt, overal losse briefjes hebt liggen met dingen die nog moeten gebeuren en zelfs je boodschappen op hetzelfde briefje staan als dat nieuwe project dat je gisteren had bedacht, dan is het tijd voor verandering.

Als alles onoverzichtelijk begint te worden, hebben we vaak de neiging om nog meer te gaan doen om weer van die chaos af te komen. Maar hoe meer dingen je toevoegt in je leven, hoe meer beslissingen je ook moet maken. In plaats van dat het je productiviteit verhoogt, gaat deze juist nog meer omlaag, omdat je van je bijzaken hoofdzaak aan het maken bent.

Wanneer je overspoeld dreigt te raken met alles wat je nog moet doen, is het belangrijk een pas op de plaats te maken en de boel opnieuw te gaan organiseren. Waarschijnlijk kun je al die kleine dingen heel snel wegwerken als je ze eerst opschrijft zodat je overzicht krijgt. Hierdoor heb je de rest van de dag vrij om je bezig te houden met dingen die wél belangrijk zijn en kun je je daar volledig op concentreren, zonder dat je wordt afgeleid door al die bijzaken die eerst steeds op de achtergrond meespeelden. Dit is de eerste stap van moeiteloos ondernemen.

Moeiteloos ondernemen – de basis

Door de basis van jouw bedrijf in orde te brengen geef je jezelf (en dus ook je bedrijf) ruimte. Eigenlijk is het enige dat je daarvoor hoeft te doen: zorgen dat je mailbox, agenda en je actielijst op orde zijn. Daardoor heb je gelijk ook een betere focus, dus rust in je hoofd. Pas als je overzicht en structuur hebt, bestaat de mogelijkheid om te ontdekken wat écht belangrijk is voor jou en je bedrijf. En daarom is het dus belangrijk dat je een goede en stevige basis legt. Want alleen van daaruit kan je én ontdekken wat jij leuk en fijn vindt op welke manier jij wilt ondernemen én groeien met jouw bedrijf.

Net zoals je van een auto verwacht dat hij het doet zodra je hem start, moet je ook kunnen vertrouwen op de programma’s die je gebruikt voor je agenda, archief, mailbox of actielijst; hoe klein of groot je bedrijf ook is.

Tip 1 – Gebruik je mailbox alleen om te mailen

Een mailprogramma is bedoeld om mails te versturen en te ontvangen. ‘Ja, duhhh…’, denk je nu misschien. En toch zie ik dat veel ondernemers hun mailbox ook gebruiken als een archiefkast of een soort van actielijstje.

Daarnaast zie ik regelmatig mailboxen met meer dan 30 mappen, waardoor je dan weer moet onthouden welke mappen je hebt, wat in welke map staat, wanneer welk event staat en in welk mapje dat dan weer hoort…

En ik zie vaak gelezen mails die nog in de inbox staan waardoor onduidelijk is welke mails nu al wel of niet zijn afgehandeld. Tientallen nieuwsbrieven die je ooit nog een keer wilt lezen of eigenlijk wel opgezegd kunnen worden. Wanneer hier geen structuur in zit heb je steeds heel veel berichten in je mailbox staan waardoor je constant moet bladeren om je mails van een paar dagen geleden te lezen.

Een mailbox is echter geen actielijst of leesboek. Niet zo gek dus, dat je onrustig wordt, alleen als je aan je mailbox denkt. Omdat die vol staat en eigenlijk een grote vergaarbak is.

Kortom: heb je een ontplofte mailbox? Dan is het de hoogste tijd voor een grote schoonmaak!

Tip 2 – Gebruik je agenda voor afspraken, verder niks

Gebruik je agenda alleen om je afspraken in te zetten. Zowel de afspraken met jezelf als de afspraken met anderen.

Als je jezelf aanleert om alle afspraken, geen enkele uitgezonderd, in je agenda in te plannen, dan weet je dat je op je agenda kunt vertrouwen. Dat die altijd klopt. Dat je niet bang hoeft te zijn dat je iets vergeet, want alles staat in je agenda. En dubbele afspraken behoren dan ook tot het verleden.

En – dit wordt nogal eens vergeten – in plaats van alleen maar bezig te zijn met je werk is het super belangrijk om tijd voor jezelf in te plannen. Denk daarbij aan voldoende pauzes, vakanties, uurtjes en dagjes vrij, tijd om te sporten en afspraken met vriendinnen.

Tip 3 – Je actielijst: daar moet je blindelings op kunnen vertrouwen

Niet dat je eerst moet nadenken waar het zou kunnen staan en onnodig tijd kwijt bent door te moeten zoeken. Zonde van je tijd en blijkbaar werkt het systeem dat jij op dat moment gebruikt dus blijkbaar niet. Het is belangrijk dat je erop kunt vertrouwen dat je alles wat je vandaag en de komende weken nog wilt doen, dat dat allemaal bij elkaar op dezelfde plek staat.

Wilde plannen, mooie dromen en nog maar half uitgewerkte initiatieven horen niet thuis op je actielijst. Een actielijst is geen plek voor nieuwe ideeën. Die bewaar je in een apart programma. Je moet namelijk eerst zeker weten dat je ze echt wilt uitvoeren.

Morning pages

Wanneer alles onoverzichtelijk blijft en je wilt meer duidelijkheid, ga dan alles eens opschrijven. Op papier ziet alles er heel anders uit dan in je hoofd. Zelf schrijf ik mijn Morning Pages het liefst iedere dag.

Morning pages schrijven betekent dat je elke dag je dag begint met het schrijven van drie pagina’s, meteen als je opstaat. Het is dan de bedoeling dat je je hoofd helemaal leeg schrijft. Het hoeft dus nergens over te gaan: het mag onzin zijn of gemopper. Gewoon schrijven wat in je opkomt. Vooral op die manier kom je erachter wat er in je leeft. Waar je tegenaan loopt. Ideeën worden duidelijk. Inzichten vallen (soms met tientallen tegelijk) op hun plek. Je kunt de boel op die manier beter relativeren.

Het helpt je niet alleen met het uitwerken van nieuwe ideeën, maar ook bij al je onlogische en onrustige gedachten, onzekerheden, emoties en frustraties over jouw manier van ondernemen.

Houd dit eens 21 dagen vol. Je zult zien dat ondernemen steeds moeitelozer gaat.

Wil jij ook moeiteloos ondernemen? En wil je weten hoe je dat doet? Maak dan een afspraak voor een gratis Inzichtsessie.

2017-07-03T09:41:58+00:00Categories: Geld & werk|Tags: |

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in de browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op "Tuurlijk, Sonja!". Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.

Lees vorig bericht:
3 tips voor een bloeiend bedrijf

Sluiten