Duidelijk en helder communiceren blijkt lastig. Heel erg lastig soms. Tijdens communicatie kan de één een andere beleving hebben bij wat er gezegd, gehoord en/of gezien wordt dan dat de ander. Vaak blijkt onze manier van communiceren éénrichtingsverkeer, doordat de spreker er van uit gaat dat de luisteraar begrijpt wat zij/hij zegt en bedoelt. En andersom: de luisteraar gaat er van uit dat zij/hij begrijpt wat er wordt bedoeld.

Overtuigingen

Dit komt doordat we vergeten terug te koppelen tijdens ons gesprek. We verifiëren niet of we écht begrijpen wat er bedoeld wordt en doen en verzanden al snel in aannames. Daardoor kan het gebeuren dat je van je man een grote bos witte rozen krijgt, terwijl je een hekel hebt aan witte rozen. Hoe dat komt? Omdat jij zei dat je graag een bos rozen wilde hebben, maar niet zei dat je geen witte rozen wilde hebben. En als hij jou, zo  maar per ongeluk, een keer een bos witte rozen geeft bijt je hem ‘Begrijp je me nou eindelijk’ toe. Terwijl jij zelf niet duidelijk was. Jij gaf niet aan wat je écht wilde. Omdat je er van overtuigd was dat hij wel wist wat jij bedoelde, terwijl dat niet van je voorhoofd is af te lezen…

Aanname

Zelf geef ik wel eens het volgende voorbeeld.

Stel ik heb 7 kleurpotloden, allemaal in een verschillende kleur blauw. Als ik 10 mensen vraag of zij een potlood willen pakken dat voor hen écht blauw is, dan is de kans groot dat ze bijna allemaal een verschillende potlood zullen pakken. En allemaal zijn het blauwe potloden. Alleen de ervaring van ‘blauw’ kan voor iedereen anders zijn

Niet alleen kleuren, maar ook woorden kunnen we verschillend begrijpen en ervaren. Het artikel hieronder gaat ook hierover.

The Most Useful Communication Technique of All Time
The Most Useful Communication Technique of All Time is deceptively simple, but it works like magic. Next time your partner makes a point, take a moment to digest whatever he is saying. Then say it back to him. Maybe not word for word, but you have to get the gist—and you can’t stop trying until your partner agrees you’ve nailed it. Switch roles and repeat. Once you’re not so busy explaining yourself to someone who just doesn’t get it, you can look for compromise.
Klik hier voor het hele artikel dat in 2009 verscheen in ‘O, The Oprah Magazine’

Hoe maak jij duidelijk wat je écht bedoelt?

Pin It on Pinterest