Jij bent perfectionist: so what? – 3 tips

Ben jij streng voor jezelf? Leg jij de lat hoog? Gun jij jezelf weinig tijd om leuke dingen te doen en te ontspannen? Last van faalangst? Wil jij veel te gelijk? Bang om fouten te maken? Ontdek de positieve kanten van jouw perfectionisme. Want die zijn er ook…

Jouw hoofd zit vol plannen. Je hebt altijd een overvloed aan ideeën. En jouw actielijst, daar lijkt geen einde aan te komen.

Geweldig
Wat fijn
Menig ondernemer is jaloers op jouw inspiratie!

Wijs jouw perfectionisme niet af. Gebruik die kwaliteit. Dwing jezelf niet om die los te laten, maar kijk op welke manier juist dat stukje van jouw gedrag wél behulpzaam is bij het ondernemen.

Want:

  • jij bent goed in details
  • jij kunt vaak veel tegelijk
  • jij weet wat je wil
  • jij weet het beste uit jezelf te halen
  • jij bent een doorzetter

Jouw perfectionisme positief inzetten

Ontdek wanneer en waardoor jij last hebt van jouw perfectionisme. Vaak spelen er allerlei (onbewuste) gedachten, die perfectionisme veroorzaken.

Door het toepassen van onderstaande tips heb je aan het eind van de dag meer gedaan, heb je meer energie, een groter voldaan gevoel én je bent een blijer mens. Hoe gaaf is dat?!

Tip 1 – Opnieuw jouw grenzen bepalen

Heb je regelmatig last van je eigen strengheid?

Dan is het de hoogste tijd om serieus naar de door jezelf opgelegde grenzen te kijken.

  • Hoe reëel is het, de grens die je jezelf hebt opgelegd?
  • Hoe zou het zijn als je minder streng bent naar jezelf?
  • Wat is behulpzaam om meer ontspannen de dingen te doen die moeten gebeuren?

Tip 2 – Zorg voor overzicht, structuur en focus

Schrijf Morning Pages

Al schrijvende krijg je inzicht in jouw gevoelens en emoties. Daardoor kan je bewuste keuzes maken en de juiste aandacht geven aan de dingen die écht belangrijk voor jou zijn.

Doe een Braindump

Dat geeft inzicht in wat zich in jouw hoofd afspeelt, dus die controle kan je loslaten. Daarna kan je de juiste keuzes maken: bepalen wat je op dat moment wel en vooral ook niet doet.

Zet een wekker als je aan een nieuwe actie begint

Het afbakenen van tijd = een grens bepalen = een duidelijk doel stellen. Gebruik je mobiel, die heb je toch bij je. Deze simpele manier zorgt voor duidelijkheid en werkt supergoed, want:

  • Focus op 1 ding tegelijk
  • Sneller klaar bent dan je had bedacht
  • Minder kans op afleiding

Tip 3 – Tijd inplannen voor ontspanning

Als perfectionist is de kans groot dat je jezelf te weinig tijd voor leuks en ontspanning gunt. Omdat je het druk hebt en er altijd andere dingen zijn die veel belangrijker zijn. Dat wil zeggen: dat is wat je jezelf wijs maakt…

Toch is het belangrijk om, JUIST als je een perfectionist bent, even ‘niets’ te doen.

  • Plan tijd voor JOU in je agenda. Dat is het eerste wat jij in je agenda zet. Als je dat niet doet is de kans groot dat je nooit tijd voor jezelf vrij maakt
  • Bang dat je niet weet wat je ‘moet’ doen in de tijd die je voor jezelf hebt ingepland? Zorg dat je een lijstje hebt met dingen die je leuk vind, waar je blij van wordt, energie van krijgt en ontspannend voor jou zijn.

2 Comments

  1. Mariëlle | Me-licious 25/05/2017 om 12:29 - Antwoorden

    Goede tips vooral het afbakenen van tijd doe ik niet altijd, waardoor chill tijd er inderdaad soms bij inschiet.

  2. Sandra 26/05/2017 om 12:45 - Antwoorden

    Goede tips! Vooral ontspanning inplannen. Dat zou, denk ik, voor mij echt een groot verschil kunnen maken. Dank je wel!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in de browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op "Tuurlijk, Sonja!". Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.

Lees vorig bericht:
Duidelijk je grenzen aangeven

Sluiten